קורטקס – שיווק התנהגותי
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
קורטקס – שיווק התנהגותי
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
תפיסה נכונה – או כמה אני באמת יכול לסמוך על מה שאני רואה?
ראשי » בלוג » תפיסה נכונה – או כמה אני באמת יכול לסמוך על מה שאני רואה?
יולי 10, 2012 אין תגובות רן ברכה

seeing is believing

תפיסה באנגלית Perception הוא מונח המתאר את האופן שבו אנחנו מפענחים את מכלול הגירויים שהגוף קולט. הנחת היסוד של כל אחד ואחת מאיתנו היא שמערכת החושים שלנו, ובראשן מערכת הראיה מפענחות לנו את העולם באופן אובייקטיבי, מדוייק וזהה בין כל האנשים.
אנחנו סומכים על החושים שלנו במספר הנחות יסוד:
1. שכל מה שאנחנו רואים הוא נכון
2. שאנחנו רואים את כל הפרטים שעוברים מולנו
3. שכל מי שעומד לידינו רואה את אותה המציאות
4. שההבנה של הדברים הנה אובייקטיבית ואין לה השפעות מנטליות ותרבותיות.
על מנת להמחיש כמה יכולת התפיסה שלנו שגויה אני אשתמש במספר סרטונים ותמונות הפזורות ברשת כבר די הרבה זמן, בחלקם בטח כבר נתקלתם בעבר.

תספרו כמה פעמים הבחורות מוסרות את הכדור?

כמה מכם שמו לב לכל השינויים שהקריין הצביע עליהם? כנראה שאף אחד לא ראה את כולם.

בתמונה הבאה אתם רואים תזוזה מציקה בעין, התמונה היא סטטית לחלוטין. זה נגרם בגלל כל פריט מכיל קצה אחד כהה ואחד בהיר. חיישני הקליטה של העין מתרגמת את זה לתנועה.

2117290001

 

באיזה צבע כתובה המילה הבאה?

סגול

נכון, ירוק, כמה טעו?
לאיזו כיוון מסתובבת הגברת לימין או לשמאל?

כמו ששמתם לב, גם כשאתם יושבים בכורסה בבית בנוחות מול המחשב אתם לא באמת יכולים לקלוט את כל הנתונים שמולכם. ויותר מכך, העין מבלבלת אותכם – מכאן שאין לכם באמת יכולת לראות את העולם באופן אובייקטיב, אחד רואה אות הגברת מסתובבת לימין ואחד רואה אותה לשמאל.

עכשיו בוא נעמיס על המערכת כשלים פיזיולוגיים – רבים מהאנשים לא רואים טוב, לא שומעים טוב, חלק מלווים בתחושת כאב, חלק לקחו בדיוק תרופה שמערפלת להם את החושים וכך הלאה. ועכשיו תבקשו מהם לתאר לכם את האמת…

שיבושי התפיסה באים לידי ביטוי באופן אחד משמעותי, חוסר היכולת לתפוס נכון את המציאות משבש לנו כבני אדם את היכולת לקבל החלטות נכונות. הדוגמא הכי טובה לכך היא תפיסה עצמית והראיה לשיבוש היא תפיסת המראה. אם תחפשו ביוטיוב את המונח – Photoshop Extreme Makeover תקבלו אלפי הדגמות של ריטוש תמונות, בעיקר של דוגמניות, מגוף רגיל וממוצע למראה משודרג שבמהלך שנים הוסבר לנו שזה המראה הנכון.
הבעיה היא כמובן שכשאתם מסתכלים במראה אם לא באמת יכולים לראות את עצמכם באופן מדוייק – כי אם תבצעו השוואת מראה, לתמונות הדוגמניות שצצות בכל מקום, אתם כמובן שמינים ולוקים בפרופורציות משובשות.

הדבר הזה מתבטא גם בצורה ההפוכה, ובסיבוב ברחוב תוכלו למצוא המון דוגמאות תחת השם "קורבנות אופנה" מקרים בהם הלבוש אינו מתאים לגוף הלובש/ת. זה קורה בגלל שני אופנים:
א. בחנויות הבגדים יחמיאו לכם על כל בגד שתלבשו ומראות עם מכופפות מעט יגרמו לכם להראות רזים ומאורכים יותר.
ב. לפעמים מקבלים חיזוקים מהסביבה כמו מההורים שאינם מתיישבים עם המראה בפועל ועל כן משבשים את יכולת התפיסה באשר למראה הגוף ביחס ללבוש.
ג. תפיסה תרבותית, גם היא משבשת את ההתנהגות בעיקר כשעוברים לתרבות אחרת או משנים מקום. בגד ים בים הוא נורמלי לחלוטין בחוף, אבל אם הבחור או הבחורה יצעדו באבן גבירול רחוב אחד מהים, כשהם לבושים בבגד הים, הם יקבלו תגובות נזעמות על חשיפה.

לסיכום: רציתי להראות באופנים פשוטים ביותר והכי בסיסים, שההבנה שלנו כבני אדם היא לוקה בשיבוש תפיסתי. אין לנו  באופן טבעי את הכלים לתפוס את העולם כהילכתו. על מנת להצליח להבין אותו מעט יותר אנחנו נזדקק לסיוע של כמה אביזרים אחרים:
1. המוח שלנו ויכולת החשיבה, כלומר לדעת לנתח את העולם באופן מחשבתי.
2. ללמוד, ככל שאנחנו לומדים יותר אנחנו מבישים יותר את הכשלים המידיים ומצליחים להתגבר עליהם ולא לטעות מהם.
3. פיתוח של כלים מחקריים אובייקטיבים (מבלי להתפלסף מה היא אובייקטיביות והאם מדע הוא דת… ושטויות מאין אלו).

אם נדע להתבונן נכון בעולם נשיג שני דברים. הראשון כאמור הוא יכולת הבנה מדוייקת יותר ביחס לאנשים אחרים מה שיאפשר לנו להיפגע פחות, לא להיות קורבנות של הונאה, אל לקנות סתם שטויות וכן הלאה. והסיבה השניה היא שנוכל להשתמש בכלים אלו על מנת לפתח את היכולת העסקית שלנו ולהצליח יותר.

Comments

comments

פורסם ב: בלוג, מכירות, פילוסופיה, פסיכולוגיה, שיווק תגיות: הטיות קוגניטיבות, מכירות, פסיכולוגיה של מכירות, קוגניציה, תפיסה
« הקודם
הבא »

אודות רן ברכה


להציג את כל הפוסטים של רן ברכה

יצירת קשר
צרו קשר עוד היום לפגישת היכרות ראשונית לאבחון העסק ליצירת קשר: 072-2570445

    שם (חובה)

    דואר אלקטרוני (חובה)

    נושא

    תוכן ההודעה

    • אחרונים
    • תגובות
    • פופולאריים
    • תגים
    • תוכנית שותפים - האם באמת אפשר להתעשר או לייצר הכנסה נוספת עם רשת שותפים?
    • 5 דברים שכל יזם מצליח צריך ללמוד מסיפור יציאת מצרים
    • שוטף 30 האם משהו התקדם עם החוק?
    • דיאטת פליאו - האם האדם הקדמון אכן חי על פי כללי התזונה הפליאוליתית?
    • בחירת בני זוג - 5 התכונות העקריות שאנחנו מחפשים בחיפוש אחר בני זוג
        • NLP
        • אומנויות לחימה
        • אושר
        • בני זוג
        • גן עדן
        • הטיות קוגניטיבות
        • הכרויות
        • הנעה להצלחה
        • הצלחה עסקית
        • השפעה מנטלית
        • זימברדו
        • חירות
        • כתות
        • מדיטציה
        • מדריך למורה אומנויות לחימה
        • מוטיבציה חיצונית
        • מוטיבציה להצליח
        • מוטיבציה עסקית
        • מיינד קונטרול
        • מילגרם
        • מכירות
        • מנטליזים
        • מניפולציה
        • ניהול עסקי
        • סרטוני מוטיבציה
        • סרטי מוטיבציה
        • פסיכולוגיה חברתית
        • פסיכולוגיה חיובית
        • פסיכולוגיה מכירתית
        • פסיכולוגיה של האושר
        • פסיכולוגיה של מכירות
        • פרקסיס
        • צה"ל
        • צייתנות
        • קאוצ'ינג
        • קוגניציה
        • קונפורמיות
        • שיווק התנהגותי
        • שיווק עסק
        • שיווק תאגידי
        • שליטה בעובדים
        • שליטה מנטלית
        • שנגרילה
        • תודעה
        • תפיסה
        ‎קורטקס - שיווק קוגניטיבי‎

        השארת תגובה

        ביטול

        תכנים
        • יצירת קשר
        • לקוחות
        • שירותים שלנו
        • בלוג
        • תובנות
        • ייעוץ עסקי שיווקי
        גלילה לראש העמוד
        דילוג לתוכן
        פתח סרגל נגישות

        כלי נגישות

        • הגדל טקסט
        • הקטן טקסט
        • גווני אפור
        • ניגודיות גבוהה
        • ניגודיות הפוכה
        • רקע בהיר
        • הדגשת קישורים
        • פונט קריא
        • איפוס