קורטקס – שיווק התנהגותי
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
קורטקס – שיווק התנהגותי
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
מהו הרכב המשתלם בישראל?
ראשי » בלוג » מהו הרכב המשתלם בישראל?
אפריל 11, 2015 אין תגובות רן ברכה

מאמר זה נכתב לזכרה של המכונית שלי שלמרות שבאמת לא עשיתי כלום על מנת לשמור עליה עד כדי הזנחה פושעת היא פסה מהעולם בטרם עת. המטרה של מאמר זה לדון בהשפעה הקוגניטיבית של מוצר מתכלה כמו  מכונית משפחתית שאין לה ערך ממשי אלא מהווה בעיקר הוצאה משמעותית לרוב משקי הבית על הכיס מה שבעקיפין משפיע על הנפש שלנו ובאמצעות כך להבין מהוא הרכב המשתלם בישראל.

נושא שווי הרכב בישראל הטריד אותי תמיד, אתם בטח יודעים ששוק הרב בישראל הוא שוק ייחודי בעולם. כיוון שמחיר הרכב הישראלי אינו ריאלי או משקף שווי רכבים במדינות אחרות וכך גם עלות שווי השימוש. סיבה נוספת לייחודיות זו היא העובדה שאין בישראל דרכי תחבורה אלטרנטיביים כך שכל אזרח כמעט חייב לרכוש רכב על מנת להשיג אחוזים בודדים של זכות לחופש ורכב בישראל מספק זאת בצורת "ניידות" האפשרות לנוע ממקום למקום בחופשיות יחסית.
את הזכות לחופש היינו צריכים לקבל באמצעות תחבורה ציבורית אבל הרי התחבורה הציבורית בישראל קלוקלת ושעות הפעילות שלה הן שעות מצומצמות יחסית מהשבוע.

בזמני חג ושבת אין תחבורה ציבורית כלל ובשעות הלילה ולמעשה משעות הערב המוקדמות הציבור נעדר אפשרות לתחבורה סבירה. הסיבה לחוסר העיניין של המדינה לספק תחבורה ציבורית נאותה כנראה נגרמת מהעובדה שמבנה הכנסות מס של ישראל מתבססת באחוזים גבוהים על הכנסות הקשורות ברכבים פרטיים ושירותים נלווים כמו: ביטוחים שונים, מס רכישה על הרכב, אגרת טסט, מס על הדלק (כ 70% ממחיר הדלק הוא מס, כלומר מחירו של ליטר בנזין ללא מס נע סביב 2 שקלים), הכנסות מחברות הביטוח, הכנסות מדוח"ות תנועה, דוחו"ת חניה  ועוד ועוד. מה גם שתחבורה ציבורית דורשת מצד שני השקעות ענק ותכנונים מעייפים עם השקעות כספיות אדירות ויעילות.

לכך תוסיפו ייחודיות בשוק הנשלט ע"י מספר מצומצם של חברות רכב שמייבאות לכאן רכבים בבלעדיות וללא תחרות (אני יודע שיש יבוא מקביל אבל הוא בד"כ לרכבי יוקרה ולא משתלם מספיק). וכמובן לובי של חברות ביטוח שנהנות מרווחיות אדירה בשוק הרכב – הן מבטחות רכב שמחירו הממוצע בארה"ב 12,000$ – 20,000$ (כ חמישים עד שמונים אלף שקלים) לפי שווי רכב בישראל של 130,000 אלף שקלים (כ – 32,000$) כשרוב התיקונים נעשים במוסכי שירותם שהן מיבאות את החלפים – בקיצור רווח טהור.
אתם יכולים לבדוק מכיר ריאלי של רכבים באירופה וארה"ב באינטרנט על מנת לאמת את הנתונים קחו בחשבון שלרוב סטנדרט המינימום בארה"ב הוא גבוה בהרבה מחבילת הבסיס מישראל לכן תשוו את כל החבילה ותראו שהפער הוא יותר מפי שתים.

מחיר מאסדה 3 בארה"בלקוח מהאתר caranddriver

והנתון הנוסף שהופך כל עסקת רכב לעסקה גרועה במיוחד היא העבודה שהחזרי המס על הוצאות רכב, רכישתו ואחזקתו נעים בין 0 ל 7% כלומר לעסק אין שום אינטרס כלכלי לרכוש רכב מלבד חוסר האלטרנטיבות בתחבורה. באופונעים אומנם תקבלו החזר מס מלא – אבל תשלמו ביטוח חובה יקר ולא משתלם וכמובן סיכוי גדול משמעותית להיפגע ע"י נהגי רכב בכבישים העמוסים.

עד כאן המון סיבות למה לא כדאי לרכוש רכב – כי מדובר בהוצאה אדירה על מוצר נחות ביחס לעולם עם עלויות אחזקה גבוהות. הסיבה היחידה לרכוש רכב נובעת מכך שאין לכם שום אלטרנטיבת תנועה בישראל ותנועה היא כאמור זכות בסיסית ממרכבי זכויות החופש  ואם אתם גברים ולא רוצים למות לבד הבעיה אף מחמירה ואתם חייבים לרכוש רכב כדי להצליח לצאת עם נשים.

מכיוון שכבעלים של עסק אני מעוניין תמיד לשמור על רווחיות במשך תקופה ארוכה ניסתי להגיע לנוסחא המשתלמת ביותר לאחזקת רכב. פתרונות אלטרנטיבים כמו אחזקת אופנוע ו car2go נפלו מיד הראשון בשל סכנות בריאותיות (אחוז ההשתתפות של אופנועים בתאונות דרכים גבוה משמעותית מרכבים) והשני נפל מעלויות מופרזות ביחס לשימוש והוא גם מתאים רק לתושבי מרכז תל אביב. ואם אתם רוצים רכב מחסר ברירה יש לכם 3 אופציות כלכליות בישראל.

דיון בהוצאות הרכב הוא נושא ישן גם "קרובים קרובים" עסקו בזה:

בהנחה שכל אחזקת רכב היא לא כלכלית איזו מבין האופציות העומדות בפניכם היא המשתלמת ביותר בהנחה שמדובר ברכב מאותו הסוג:

  1. רכישת רכב חדש
  2. רכישה של רכב משומש בין 3-4 שנים על הכביש לרוב מחברת ליסניג.
  3. רכישה של רכב מיושן בין 8 שנים ומעלה או אחזקה ממושכת של רכב.

רכב חדש:

  1. יתרונות: 3 שנים ראשונות בלי טסטים, מרשים את הסביבה, מעט טיפולים במוסך אם בכלל יעילות אופטימלית בצריכה דלק.
    חסרונות: איבוד שווי שוק מוערך של 25-30 אחוזים בשנה הראשונה עד כ 35% תוך שנתיים, מחיר ביטוחים יקר, טיפולים יקרים, חשוף לגניבות לרוב דורש מימון נוסף משמעותי, הוצאות מימון לרוב רבית סביב 8% + פריים כלומר כ 15% נוספים למחיר הרכב, חשיפה למהירויות גבוהות וקנסות.
  2. רכב משומש מיד ראשונה :
    יתרונות: רכישה ללא ההפסד של מחיר שוק הראשוני, מאחר וחברת הליסינג כבר הרוויחה את מלוא הסכום כנראה שתקבלו עוד הנחה, נראה כמעט כמו חדש, אפשרויות מימון.
    חסרונות: עבר מכני לא ברור, רכשי ליסינג "נשחטים" ע"י הנהגים שלהם, יתכן שהאחזקה היתה גרועה, לרוב קניה מסוחרי רכב (הם בנו לעצמם את השם בזכות עצמם).
  3. רכב מיושן :
    יתרונות: זול לאחזקה, לא דורש מוסכי שירות לקיום אחריות, לא מחייבים בביטוח חובה, פגיעות קלות ברכב לא מורידות מערכו, איבוד שווי שוק אפסי, יהיה לכם קשה לקבל דו"ח על מהירות מופרזת.
    חסרונות: טיפולים מרובים, עלולים "ליפול" עם טיפול יקר כמו החלפת מנוע או גיר, צריכת דלק גבוהה יחסית, איבוד ימי עבודה ואנרגיה בטיפול ברכב.

 

אפשרות 2 היא כנראה האפשרות היותר אטרקטיבית – מבחינת עלויות היא יקרה יותר מהאופציה השלישית לרוב במחיר כמעט כפול בחישוב חודשי. אבל קיזוז של התעסקות במוסכים, איבוד זמן עבודה ושמירה על רושם נאות. הופכים את אופציה זו למשתלמת יחסית.

אפשרות 3 – היא אפשרות מצויינת למי שידם אינה משגת רכבים יקרים ובו בזמן לא מוכן לאבד שעות רבות מחייו בהמתנה לאוטובוס או לרכבת. אופציה זו יעילה עד לגיל רכב סביב 12 שנים בהנחה שרכשתם רכב טוב מלכתחילה. וזו אופציה משתלמת יותר לדעתי מאשר שימוש בשירות car2go.
אחזקת בסיס של רכב בישראל תנוע סביב 1300 שקלים לחודש של רכב מאופציה 2 כ – 800 שקלים עלות רכישה + ביטוחים ומספר טיפולי בסיס. רכב מסוג זה יש להחזיק כ 3 שנים עד מקסימום 4 שנים ולמכור.

רכב מסוג 3 – הוא עסקה מצוינת אם קניתם את הרכב ממכר או מישהו ששמר עליו עלות האחזקה החודשית תהיה בממוצע סביב 800 שקלים – 400 שקלים הוצאות רכישה(תיקונים), 250 שקלים תיקונים, 300 שקלים ביטוחים וטסט. במידה ואתם עלולים לשלם על תיקון גדול עדיף לזרוק את הרכב. אם חרגתם מעלות של 300 שקלים בחודש בממוצע לתיקוני הרכב עדיף שתיזרקו אותו.

האופציה הגרועה מבין השלוש היא כמובן  רכישת רכב חדש שכן איבוד ערך הרכב בשנתיים הראשונות והוצאות המימון הן ההוצאות הגבוהות ביותר ברכיב החישוב. ואלו גבוהות משמעותית מכל עסקה אחרת.

ומה לחישוב הוצאות רכב עם הנפש שלנו? בכל מקרה אם עברתם את גיל 25 וסיימתם את תקופת הלימודים כנראה שתאלצו לרכוש רכב ולו מסיבות פסיכולוגיות גרידא – חוסר בנידות ותלות בתחבורה ציבורית יפגע בכם ויערער את ביטחונכם האישי אבל גם נטל מימון גבוה לרכישת רכב, הוצאותיו והעיסוק הקבוע עם בעלי המקצוע הנוגעים בו לא יעשו עמכם חסד כיוון שכשאנחנו מוציאים המון כסף פנוי מההכנסה שלנו על כלי רכב. למרות שרוב הרכבים בישראל הם רכבים פשוטים מאוד.

ההוצאה הכספית ההרסנית הזו גורמת לנו להתחיל להצדיק את הרכישה ולפתח דיון על השיעבוד הפיננסי עבור קופסת הפחמה שגורם לנו להפחתת דיסנוננס קוגניטיבי כלומר אנחנו מצדיקים את רכישת הרכב מתוך המודעות לגובה ההוצאה. אבל גם אי רכישה של רכב גורמת לעימות המתמיד בין הנחיצות ברכב לאי הצדקה כלכלית לרכוש אותו.

כתבה משלימה בynet שסוקרת את השוות מחירי הרכב בעולם לעומת ישראל:

 

מחירי הרכבים בעולם לעומת ישראללכתבה המלאה "מכונית בישראל עולה כפליים – המספרים מאחורי החוצפה"

 

 

ואם חשבתם שהדיון הזה מוזר משינה אפילו כתבו על זה שיר:

אני רוצה אני רוצה מכונית
אני רוצה אני רוצה מכונית
אני רוצה רוצה לקנות מכונית
אני רוצה אפילו יש לי תוכנית

בין השדרה החמישית לשישית
אני דוהר אני בתוך מכונית
מאחורי דולקות מיליון מכוניות
זה סתם חלום זה סתם חלום בלהות

 

יהי זכרה ברוך!

Comments

comments

פורסם ב: בלוג, מכירות, פיתוח עסקי, שיווק תגיות: הוצאות עסק, הפחתת דיסוננס קוגניטיבי, פסיכולוגיה של מכירות, רכישה לא רצינאלית
« הקודם
הבא »

אודות

אני פועל תחת שני כובעים שנים רבות. האחד כובע של יזם אינטרנט המעורב במספר פרוייקטים אינטרנטיים ושותף בהם. הכובע השני הוא כיועץ לחברות וארגונים. במהלך השנים עבדתי עם מאות חברות שונות בישראל ובעולם במגוון רחב של תחומים עסקיים ושיווקים.

באתר אני מנסה להביא ולהציג חלק מהגישות על פיהן אני עובד ומייעץ לרוב גישות המתבססות על ידע בתחום מדעי ההתנהגות, שיווק און ליין, מהסוציולוגיה והפסיכולוגיה החברתית.
להציג את כל הפוסטים של רן ברכה

יצירת קשר
צרו קשר עוד היום לפגישת היכרות ראשונית לאבחון העסק ליצירת קשר: 072-2570445

    שם (חובה)

    דואר אלקטרוני (חובה)

    נושא

    תוכן ההודעה

    • אחרונים
    • תגובות
    • פופולאריים
    • תגים
    • תוכנית שותפים - האם באמת אפשר להתעשר או לייצר הכנסה נוספת עם רשת שותפים?
    • 5 דברים שכל יזם מצליח צריך ללמוד מסיפור יציאת מצרים
    • שוטף 30 האם משהו התקדם עם החוק?
    • דיאטת פליאו - האם האדם הקדמון אכן חי על פי כללי התזונה הפליאוליתית?
    • בחירת בני זוג - 5 התכונות העקריות שאנחנו מחפשים בחיפוש אחר בני זוג
        • NLP
        • אומנויות לחימה
        • אושר
        • בני זוג
        • גן עדן
        • הטיות קוגניטיבות
        • הכרויות
        • הנעה להצלחה
        • הצלחה עסקית
        • השפעה מנטלית
        • זימברדו
        • חירות
        • כתות
        • מדיטציה
        • מדריך למורה אומנויות לחימה
        • מוטיבציה חיצונית
        • מוטיבציה להצליח
        • מוטיבציה עסקית
        • מיינד קונטרול
        • מילגרם
        • מכירות
        • מנטליזים
        • מניפולציה
        • ניהול עסקי
        • סרטוני מוטיבציה
        • סרטי מוטיבציה
        • פסיכולוגיה חברתית
        • פסיכולוגיה חיובית
        • פסיכולוגיה מכירתית
        • פסיכולוגיה של האושר
        • פסיכולוגיה של מכירות
        • פרקסיס
        • צה"ל
        • צייתנות
        • קאוצ'ינג
        • קוגניציה
        • קונפורמיות
        • שיווק התנהגותי
        • שיווק עסק
        • שיווק תאגידי
        • שליטה בעובדים
        • שליטה מנטלית
        • שנגרילה
        • תודעה
        • תפיסה
        ‎קורטקס - שיווק קוגניטיבי‎

        השארת תגובה

        ביטול

        תכנים
        • יצירת קשר
        • לקוחות
        • שירותים שלנו
        • בלוג
        • תובנות
        • ייעוץ עסקי שיווקי
        גלילה לראש העמוד
        דילוג לתוכן
        פתח סרגל נגישות

        כלי נגישות

        • הגדל טקסט
        • הקטן טקסט
        • גווני אפור
        • ניגודיות גבוהה
        • ניגודיות הפוכה
        • רקע בהיר
        • הדגשת קישורים
        • פונט קריא
        • איפוס