קורטקס – שיווק התנהגותי
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
קורטקס – שיווק התנהגותי
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
ליאור סושרד בטריק בלתי נתפס, האומנם?
ראשי » תובנות » הנדסה חברתית » ליאור סושרד בטריק בלתי נתפס, האומנם?
ספטמבר 3, 2014 אין תגובות רן ברכה

הפעם אני רוצה להסביר טריק פשוט שהדהים את קהל הצופים, את הטריק מבצע ליאור סושרד בביקור במוסך. ליאור מגיש לאחד הנוכחים מחשבון בסלולרי – ואומר לו תתחיל לחשב מספרים שאנשים שבחדר זורקים. הוא מדגיש בפניו "אל תעשה שווה, תעשה פלוס עוד הפעם", מהנוכחים האחרים הוא מבקש לחשוב על מספר בעל 3 ספרות ולהגיד אותו בקול.
זה שקיבל את המחשבון מבצע חיבור של כל הספרות – ליאור מבקש מאדם נוסף שייתן לו מספר בן 2 ספרות ומבקש ממחזיק המחשבון לבצע פעולת חילוק של סך המספרים בעלי 3 ספרות שנאמרו הרגע, חלקי המספר עם שתי הספרות (23).
התוצאה המופלאה היא כמו שאתם יכולים לראות – שהמספר שיצא הוא כמו המספר של הרכב שחונה ליד – 59.75776

לפני חשיפת האופן בו מתבצע הטריק הפשוט הזה אני רוצה להסביר למה אני בכלל מסביר איך הטריק מתבצע, יש לכך מספר סיבות:
הראשונה היא שהטריק הזה מתבסס על מעשה נוכלות שמבצעים על תיירים כל יום ברחבי העולם במקומות בהם מחליפים כספים או שמחשבים שערי מטבע. כך שחשוב שתבינו איך הונאה כל כך פשוטה עובדת עליכם וגורמת לכם להפסיד כסף מבלי שאתם בכלל מודעים לסוג ההונאה הפופולארית הזו.
הסיבה השניה היא שרבים מהצופים חושבים שיש כאן עניין של כוחות מיוחדים או כישורים יוצאים מהכלל. תופעה שהולכת ומתרחבת בעולם בו אי הבנה בתחום או בורות של אנשים גורמת להם להאמין בכוחות עליונים, שדים, גורואים שמבצעים עליהם טריקים דומים, רבנים וכו'.
הסיבה האחרונה, והרלוונטית לנו, היא שיש כאן אלמנט פסיכולוגי שעובד המון פעמים ואומני במה מנצלים אותו. האלמנט הזה מכונה בשם כללי "ריצוי חברתי", ובתחום המחקר "ריצוי חוקר" וכאן משהו בסגנון "ריצוי מנחה" – כלומר האנשים שמשתתפים דבר ראשון רוצים לרצות את בעל הסמכות "אחר משמעותי" של האירוע. בנוסף הם רוצים להתנהג באופן הנדרש מהם – "להדהם" מהיכולות של – במקרה הזה – ליאור סושרד. ככה יש להם סיפור לספר ותפקיד לבצע. אם הם יחשפו את האופן בו מתבצע הטריק על הבמה או שיביעו ביקורת, הסיפור שלהם כבר לא יהיה מעניין.

תופעת "הריצוי החברתי" היא רעיון שעולה בתיאוריה של ארווינג גופמן, התאוריה הדרמטורגית שהופיעה בספרו "הצגת האני בחיי היום יום", ובה הוא מתייחס לאופן בו אנשים פועלים בחיי היום יום בזירות שונות של החיים אשר המהוות מעין במות תיאטרון. בכל זירה/במה אנשים מתנהגים לפי כללי המשחק ולפי המצופה מהם לפי התפקיד שהם ממלאים. כך גם במקרה הזה, רבים מהמשתתפים בפעילות של מנטליסטים – מגיבים באופן הנדרש מהם ומביעים התפעלות גם אם המנטליסט טועה לחלוטין. כלומר כשאנחנו נתפסים במנגנון של רציה חברתית אנחנו עלולים לאבד את יכולת הביקורת והשיפוטיות שלנו עד כדי ביטול מלא של רצונותינו, שאיפותינו ומאוויינו העמוקים.

https://www.facebook.com/video.php?v=876483252365522

ולפתרון הקל של הסוגיה – הטריק כאמור משמש נוכלים בתחום החלפת הכספים – הטריק הוא החלפת כפתורים במחשבון בין ה"שווה" ובין כפתור ה"זיכרון" כשאנשים לוחצים על השווה למעשה עולה מספר מהזיכרון – מספר שמתאים לזה שהנוכל הציג לכם לשווי הכסף שלכם. כאן בסרטון הוא משתמש במחשבון על אפליקציה סלולארית (לפי אתרים בחו"ל מדובר בטריק בסיסי במחשבון באיפון על אפליקציה בשם (all in 1 calc, אני בטוח שניתן גם להשיג אחת מותאמת אישית.

החישוב של המספרים שאנשים במוסך אמרו הוא:
721+369+368+312+126+770+344/23=130.8696
כלומר תוצאה שונה לחלוטין מזו שיצאה במחשבון בסרטון שהיתה 59.75776

לסיכום: שלא יעבדו עליכם!
אל תפעלו באופן אינטואיטיבי, המשמעות של מדע היא הפרדה בין אינטואיציה לבין הנעשה בפועל. בחלק גדול מהפוסטים אני מראה שהחשיבה שלנו והאופן בו אנחנו רואים את העולם מבעד לעיניים שלנו הם גורמים שלא ניתן לסמוך עליהם בקבלת החלטות.

Comments

comments

פורסם ב: הנדסה חברתית, התפתחות עצמית, מוח, תובנות תגיות: ארווינג גופמן, פסיכולוגיה חברתית, ריצוי חברתי, שליטה מנטלית
« הקודם
הבא »

אודות

אני פועל תחת שני כובעים שנים רבות. האחד כובע של יזם אינטרנט המעורב במספר פרוייקטים אינטרנטיים ושותף בהם. הכובע השני הוא כיועץ לחברות וארגונים. במהלך השנים עבדתי עם מאות חברות שונות בישראל ובעולם במגוון רחב של תחומים עסקיים ושיווקים.

באתר אני מנסה להביא ולהציג חלק מהגישות על פיהן אני עובד ומייעץ לרוב גישות המתבססות על ידע בתחום מדעי ההתנהגות, שיווק און ליין, מהסוציולוגיה והפסיכולוגיה החברתית.
להציג את כל הפוסטים של רן ברכה

יצירת קשר
צרו קשר עוד היום לפגישת היכרות ראשונית לאבחון העסק ליצירת קשר: 072-2570445

    שם (חובה)

    דואר אלקטרוני (חובה)

    נושא

    תוכן ההודעה

    • אחרונים
    • תגובות
    • פופולאריים
    • תגים
    • תוכנית שותפים - האם באמת אפשר להתעשר או לייצר הכנסה נוספת עם רשת שותפים?
    • 5 דברים שכל יזם מצליח צריך ללמוד מסיפור יציאת מצרים
    • שוטף 30 האם משהו התקדם עם החוק?
    • דיאטת פליאו - האם האדם הקדמון אכן חי על פי כללי התזונה הפליאוליתית?
    • בחירת בני זוג - 5 התכונות העקריות שאנחנו מחפשים בחיפוש אחר בני זוג
        • NLP
        • אומנויות לחימה
        • אושר
        • בני זוג
        • גן עדן
        • הטיות קוגניטיבות
        • הכרויות
        • הנעה להצלחה
        • הצלחה עסקית
        • השפעה מנטלית
        • זימברדו
        • חירות
        • כתות
        • מדיטציה
        • מדריך למורה אומנויות לחימה
        • מוטיבציה חיצונית
        • מוטיבציה להצליח
        • מוטיבציה עסקית
        • מיינד קונטרול
        • מילגרם
        • מכירות
        • מנטליזים
        • מניפולציה
        • ניהול עסקי
        • סרטוני מוטיבציה
        • סרטי מוטיבציה
        • פסיכולוגיה חברתית
        • פסיכולוגיה חיובית
        • פסיכולוגיה מכירתית
        • פסיכולוגיה של האושר
        • פסיכולוגיה של מכירות
        • פרקסיס
        • צה"ל
        • צייתנות
        • קאוצ'ינג
        • קוגניציה
        • קונפורמיות
        • שיווק התנהגותי
        • שיווק עסק
        • שיווק תאגידי
        • שליטה בעובדים
        • שליטה מנטלית
        • שנגרילה
        • תודעה
        • תפיסה
        ‎קורטקס - שיווק קוגניטיבי‎

        השארת תגובה

        ביטול

        תכנים
        • יצירת קשר
        • לקוחות
        • שירותים שלנו
        • בלוג
        • תובנות
        • ייעוץ עסקי שיווקי
        גלילה לראש העמוד
        דילוג לתוכן
        פתח סרגל נגישות

        כלי נגישות

        • הגדל טקסט
        • הקטן טקסט
        • גווני אפור
        • ניגודיות גבוהה
        • ניגודיות הפוכה
        • רקע בהיר
        • הדגשת קישורים
        • פונט קריא
        • איפוס