קורטקס – שיווק התנהגותי
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
קורטקס – שיווק התנהגותי
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
  • ייעוץ עסקי
  • בלוג
    • שיווק
    • שיווק באינטרנט
    • מוטיבציה
    • מנהיגות
    • מכירות
    • פילוסופיה
    • משא ומתן
  • אודות
    • בסיס הידע
    • התמחות מקצועית
    • יישומים פרקטיים
    • דיבייט ורטוריקה
      • מה זה דיבייט?
      • רטוריקה – אמנות השכנוע
    • הצלחה של עסקים קטנים
  • תובנות
    • תעתועי ראיה
    • שיווק ופרסום
    • פיזיולוגיה
    • נשימה
    • מוח
    • הנדסה חברתית
  • תחומי עיסוק
    • ייעוץ עסקי שיווקי
    • פיתוח אנשי מכירות
    • שיווק באינטרנט לעסקים
    • ייעוץ אסטרטגי: פיתוח אסטרטגיה שיווקית
    • פיתוח מנהלים
    • הכשרה למשא ומתן
    • ייעוץ ארגוני
  • יצירת קשר
דרן בראון מבצע אפקט פורר בתוכנית
ראשי » תובנות » הנדסה חברתית » דרן בראון מבצע אפקט פורר בתוכנית
אוגוסט 23, 2014 אין תגובות רן ברכה

דרן בראון הוא כנראה המנטליסיט (ענף בקסמים שבו לכאורה יש לקוסם יכולות על חושיות) המוכר והמדהים בעולם. תוכנית הטלוויזיה שלו והמופע שלו (אפשר למצוא הכל ביו טיוב תחת השם Derren Brown) מרשמים ביותר מכילים אין ספור קסמים שיוציאו מכם את המשפט "איך לעזאזל הוא מצליח לעשות את זה? ".

הסיבה שהעליתי את הסרטון הזה היא על מנת להסביר מניפולציה/ הטיה קוגניטיבית מתחום הפסיכולוגיה החברתית. מניפולוציה שבה אנשים מעוניינים לשמוע בעיקר דברים טובים אודות עצמם. להטיה/מניפולציה קוראים אפקט פורר Forer effect (1914-2000)- על שם הפסיכולוג ברטרם פורר אבל יש לה שם נוסף אפקט ברנום (Barnum effect) – על שם בדרן הקרקס פי. טי. ברנום שעסק באפקט והשתמש בו על הבמה.

כאמור, הרעיון של המניפולציה היא להשתמש במשפטים חיובים ומעורפלים שמתאימים כמעט לכל אדם. רוב האנשים יסכימו איתם מאחר ואלו משפטים חיוביים במהותם וחושפים תכונות לא משמעותיות בנפש (הרחבה בנושא במאמר קריאה קרה) ולא מעמידות את השומע בקונפליקט או ההיפך הוא מאוד רוצה לשמוע תכונות אלו על עצמו.

הפרק בתוכנית דרן בראון משחזר את אפקט פורר :

פורר שלימד קורס "מבוא לפסיכולוגיה" ערך מחקר בקרב תלמידים שלו הוא חילק לכל אחד מהם ניתוח אישיותי וביקש מהם לדרג את מידת ההתאמה של הטקסט לכל אחד ואחד בציונים בין 1-5. הוא טען בפניהם שהניתוח הוא אישי ומותאם אישית לכל אחד מהם. התלמידים דירגו את תוכן הטקסט בציון ממוצע של 4.26 כמתאים להם באופן אישי. לאחר שדירגו את הטקסט, פורר ביקש מהם לבצעה החלפה של ניתוח האישיות מאחד לשני והפלא הגדול נחשף, הטקסט היה אחיד בקרב כל התלמידים.

המסקנה שלו היא – שלאנשים תהיה נטייה לקבל הצהרות כלפי עצמם גם אם הן מפוקפקות או כוזבות כל עוד הן תיתפסנה כחיוביות או מחמיאות או שאנחנו מקווים שהן נכונות כלפינו.

מתוך ויקיפדיה תוכן הטקסט שהועבר לתלמידים כחלק מהמחקר על אפקט פורר:

יש לך צורך שאנשים אחרים יאהבו ויעריצו אותך, אך אתה נוטה להיות ביקורתי ביחס לעצמך. למרות שיש לך כמה חולשות אנושיות, אתה מסוגל בדרך כלל לפצות עליהן. יש לך יכולות רבות שאינך עושה בהן שימוש ושלא ניצלת לתועלתך. למרות שכלפי חוץ אתה נראה בעל משמעת ושליטה עצמית, בתוכך אתה נוטה להיות מודאג וחסר ביטחון. לעתים יש לך ספקות אם עשית את ההחלטות הנכונות או את הדבר הנכון. אתה מעדיף מידה של שינוי וגיוון, ומאבד סיפוק כאשר ישנן הגבלות ואיסורים על פעולתך. אתה גם מתגאה ביכולתך לחשוב באופן עצמאי, ואינך מקבל את הצהרותיהם של אנשים אחרים בלי שתנתנה לך הוכחות מספקות. למרות זאת, גילית כי לפעמים לא כדאי להיות גלוי מדי בפני אחרים. לעתים, אתה מתנהג באופן מוחצן וחברותי ומפגין חיבה לאחרים, אך במקרים אחרים אתה מופנם, מהוסס ומרוחק. חלק משאיפותיך נוטות להיות לא מציאותיות.

הניסוי הזה עבד באין ספור מחקרים והוא עובד כמעט בכל פעם שמישהו הולך למגיד עתידות זה או אחר ומבקש לשמוע על העתיד האישי. דרן בראון יישם את המחקר הזה בתוכנית הטלוויזיה כמו שתוכלו לראות בקטע שהועלה ליו טיוב. והתוצאות חוזרות על עצמן בהצלחה יתרה.

השימוש באפקט פורר נעשה המון פעמים בתהליך של ראיון אנשים למקומות עבודה. המראיין מחמיא מאוד למרואיין ומציין תכונות חיוביות שלכאורה הוא עלה עליהן בראיון/מבחנים. המטרה היא לגרום למרואיין לפעול תחת אופוריה יחסית ובכך לדובב אותו מעבר למסגרת הראיון אליה התכונן. פעולה זאת נעשית גם בחקירות וגם בתהליכי מכירה. כשהשימוש באפקט פורר הופך להיות מקצועי, כלומר באחד מהתחומים שציינתי ולא כבידור אצל קורא העתידות. הוא חייב להיעשות בעדינות רבה אחרת מחמאה מוגזמת מיד תיתפס כחנופה ותבלום את הפתיחה של המרואיין/נחקר.

במאמר על עליתם ונפליתם של המנטליסטים כתבתי על כך שמנטליסטים רבים כיום מנסים למכור מעבר להופעות במה גם שירותי יעוץ. הטענה שלהם הינה שיכולות הבמה שלהם מבוססות על ידע מעמיק בפסיכולוגיה ועל כן הייעוץ שלהם מקבל תוקף אמפירי. גם דרן בראון מואשם בכך במאמר שפורסם ב"טלגרף" הבריטי בשנת 2003 ע"י כתב המדע שלהם סיימון סינג שציין כי המניפולציות הפסיכולוגיות לכאורה הן למעשה קסמי במה. ב 2010 בראיון בטלוזיה הודה בראון בכך שנאלץ לעשות שימוש מוגזם בתיאור היכולות מתוך רצון להצליח אבל הוא לא הרחיב מעבר לכך בהסבר לשיטותיו (מה שיוביל אותנו ל"תובנה" האם קוסמים הם למעשה שדים?). קיראה נוספת על דרן בראון בויקיפדיה.

לי נראה כי הקסם הוסף לתוכנית כחלק מחיזוק הזהות הפסיכולוגית שלו והדגמה לשימוש בכלי עבודה מתוך העולם הפסיכולוגי.

ואם אתם מתעקשים לראות את זה בעברית… אז גם נמרוד הראל מבצע את הניסוי בתוכנית שלו:

Comments

comments

פורסם ב: הנדסה חברתית, התפתחות עצמית, מוח, תובנות תגיות: אפקט פורר, דרן בראון, הטיה קוגניטיבית, פסיכולוגיה חברתית
« הקודם
הבא »

אודות

אני פועל תחת שני כובעים שנים רבות. האחד כובע של יזם אינטרנט המעורב במספר פרוייקטים אינטרנטיים ושותף בהם. הכובע השני הוא כיועץ לחברות וארגונים. במהלך השנים עבדתי עם מאות חברות שונות בישראל ובעולם במגוון רחב של תחומים עסקיים ושיווקים.

באתר אני מנסה להביא ולהציג חלק מהגישות על פיהן אני עובד ומייעץ לרוב גישות המתבססות על ידע בתחום מדעי ההתנהגות, שיווק און ליין, מהסוציולוגיה והפסיכולוגיה החברתית.
להציג את כל הפוסטים של רן ברכה

יצירת קשר
צרו קשר עוד היום לפגישת היכרות ראשונית לאבחון העסק ליצירת קשר: 072-2570445

    שם (חובה)

    דואר אלקטרוני (חובה)

    נושא

    תוכן ההודעה

    • אחרונים
    • תגובות
    • פופולאריים
    • תגים
    • תוכנית שותפים - האם באמת אפשר להתעשר או לייצר הכנסה נוספת עם רשת שותפים?
    • 5 דברים שכל יזם מצליח צריך ללמוד מסיפור יציאת מצרים
    • שוטף 30 האם משהו התקדם עם החוק?
    • דיאטת פליאו - האם האדם הקדמון אכן חי על פי כללי התזונה הפליאוליתית?
    • בחירת בני זוג - 5 התכונות העקריות שאנחנו מחפשים בחיפוש אחר בני זוג
        • NLP
        • אומנויות לחימה
        • אושר
        • בני זוג
        • גן עדן
        • הטיות קוגניטיבות
        • הכרויות
        • הנעה להצלחה
        • הצלחה עסקית
        • השפעה מנטלית
        • זימברדו
        • חירות
        • כתות
        • מדיטציה
        • מדריך למורה אומנויות לחימה
        • מוטיבציה חיצונית
        • מוטיבציה להצליח
        • מוטיבציה עסקית
        • מיינד קונטרול
        • מילגרם
        • מכירות
        • מנטליזים
        • מניפולציה
        • ניהול עסקי
        • סרטוני מוטיבציה
        • סרטי מוטיבציה
        • פסיכולוגיה חברתית
        • פסיכולוגיה חיובית
        • פסיכולוגיה מכירתית
        • פסיכולוגיה של האושר
        • פסיכולוגיה של מכירות
        • פרקסיס
        • צה"ל
        • צייתנות
        • קאוצ'ינג
        • קוגניציה
        • קונפורמיות
        • שיווק התנהגותי
        • שיווק עסק
        • שיווק תאגידי
        • שליטה בעובדים
        • שליטה מנטלית
        • שנגרילה
        • תודעה
        • תפיסה
        ‎קורטקס - שיווק קוגניטיבי‎

        השארת תגובה

        ביטול

        תכנים
        • יצירת קשר
        • לקוחות
        • שירותים שלנו
        • בלוג
        • תובנות
        • ייעוץ עסקי שיווקי
        גלילה לראש העמוד
        דילוג לתוכן
        פתח סרגל נגישות

        כלי נגישות

        • הגדל טקסט
        • הקטן טקסט
        • גווני אפור
        • ניגודיות גבוהה
        • ניגודיות הפוכה
        • רקע בהיר
        • הדגשת קישורים
        • פונט קריא
        • איפוס